Γιάννης Βολιώτης: Ο χώρος του θεάτρου είναι και αυτός ένα κομμάτι της κοινωνίας.

Athens Vibe

Συναντήσαμε τον Γιάννη Βολιώτη και μας μίλησε για την παράσταση “Το Πορτραίτο Του Ντόριαν Γκρέυ”. Η εμπνευσμένη διασκευή του κειμένου και η τέχνη της εικόνας του Γιάννη Βολιώτη έρχονται να κλέψουν για δεύτερη φορά τις εντυπώσεις μετά τη “Σμύρνη μου αγαπημένη” και να μας ταξιδέψουν με ταχύτητα φωτός στις προβολές του Βικτωριανού Λονδίνου, που ζωντανεύει επί σκηνής στο ιστορικό Θέατρο Βέμπο, σε μια ατμοσφαιρική υπερπαραγωγή εικόνας και ήχου.

the interview

Τι σας παρακίνησε ν’ ασχοληθείτε με το «Το Πορτραίτο Του Ντόριαν Γκρέυ» του Όσκαρ Ουάιλντ;

Ό Όσκαρ Ουάλιντ είναι ένας από τους πιο αναγνωρισμένους συγγραφείς στην ιστορία της παγκόσμιας λογοτεχνίας. Tελειοποίησε τις ιδέες του σχετικά με την ανωτερότητα της τέχνης σε μια σειρά από διαλόγους και δοκίμια και ενσωμάτωσε σκέψεις του για την παρακμή, τη δολιότητα και την ομορφιά, στο μοναδικό μυθιστόρημά του “Το πορτραίτο του Ντόριαν Γκρέυ”. Ήταν η δυνατότητα που του παρείχε να αναλύσει σε βάθος λεπτομέρειες του Αισθητισμού, καθώς και να καταπιαστεί με ευρύτερα κοινωνικά ζητήματα, γεγονός που τον έστρεψε μετέπειτα στο θέατρο με τη Σαλώμη. Διαπραγματεύεται θέματα κρίσης ταυτότητας, που ακόμα και στη σημερινή εποχή της εικόνας και της πληροφορίας είναι ζητήματα που παραμένουν επίκαιρα.

Πώς δουλέψατε με τους ηθοποιούς την τεχνική των 3D visual art και τι προσφέρει αυτή στο θεατή;

Είναι πράγματι μια καινούρια προσέγγιση για τον τρόπο δουλειάς σκηνοθέτη με ηθοποιούς καθώς οι δεύτεροι καλούνται να δράσουν σε ένα εικονικό περιβάλλον και πολλές φορές πρέπει να αλληλοεπιδράσουν με αυτό. Τα visual art έρχονται πάντα να ενισχύσουν το αποτέλεσμα ζωντανεύοντας κάθε σκηνή και δίνοντας εικόνα σε σκέψεις και συναισθήματα. Παρ’ όλα συτά δεν μπορούν να λειτουργήσουν μεμονωμένα καθώς όπως η μουσική τα σκηνικά και τα φώτα αποτελούν αναπόσπαστα τμήματα της παράστασης.

Εκτός από τη σκηνοθεσία υπογράφετε και τη διασκευή. Ποιες δυσκολίες συναντήσατε μεταφέροντας το κείμενο στη σκηνή;

Η πρώτη σκέψη ήταν πριν από περίπου δύο χρόνια και οι εργασίες ξεκίνησαν εντατικά ένα χρόνο πριν. Το κείμενο μεταφράστηκε και διασκευάστηκε σε κινηματογραφικό φορμάτ, έτσι ώστε να αποδοθεί και με τον αντίστοιχο τρόπο αφήγησης, που συνδυάζει τις δύο τέχνες -αυτή του θεάτρου και του κινηματογράφου- με τη χρήση των 3D mapping προβολών. Ο συγκεκριμένος αυτός τρόπος αφήγησης χρήζει διαφορετικής προετοιμασίας και επεξεργασίας από τους ηθοποιούς και τεχνικών μέσων, ώστε να αποδοθεί με τον κατάλληλο τρόπο στο κοινό. Μπήκα στον πειρασμό, ομολογώ, να δώσω μια κινηματογραφική διάσταση στο θεατρικό κι αυτό τ’ άλλαξε όλα μέσα στο μυαλό μου.

Athens Vibe

Τι σας γοητεύει περισσότερο στον κόσμο του θεάτρου;

Εικόνα είναι η αποτύπωση, η απομνημόνευση της εμφάνισης ενός ή περισσότερων αντικειμένων. Η αποτύπωση αυτή μπορεί να γίνεται σε μέσο όπως το χαρτί, στη μνήμη και την οθόνη ενός υπολογιστή ή μιας φωτογραφικής μηχανής και φυσικά στο ανθρώπινο μυαλό. Η εικόνα περιέχει συνήθως πληροφορία δύο ή τριών διαστάσεων και η «κινούμενη» εικόνα έχει την έννοια της απεικόνισης με σειρές εικόνων στον χρόνο του θέματος που αποτυπώνεται.
Στο θέατρο, αντίστοιχα, υπάρχει μια λογική αποτύπωσης αυτής της πληροφορίας και της εικόνας στο μυαλό του θεατή, σε συνάρτηση με τη χρήση της ζωντανής δράσης των ηθοποιών, που δημιουργούν και αποκαθηλώνουν την εικόνα συνυπάρχοντας ταυτόχρονα σε έναν μυθοπλαστικό κόσμο. Η ουσία και της θεατρικής σκηνής και της οθόνης είναι συγκέντρωση και διεισδυτικότητα και εναλλαγή ζωντανής εικόνας. Και στις δύο περιπτώσεις, η «κάμερα» και το φίλτρο της εικόνας παραμένουν πάντα ο θεατής και η μνήμη.

Τι σας ενοχλεί ή θυμώνει;

Ο χώρος του θεάτρου είναι και αυτός ένα κομμάτι της κοινωνίας. Επομένως ότι ενοχλεί ή προκαλεί θυμό δεν διαφέρει από αυτά που μπορούν να ενοχλήσουν τον οποιονδήποτε. Υπάρχουν όντως πράγματα που με ενοχλούν αλλά όχι για πολύ καθώς γίνονται βορά για δημιουργία και βήματα εξέλιξης πάντα προς το καλύτερο. Μέσω της τέχνης και της δουλειάς μου έχω μάθει να απαντώ σε όλα αυτά. Όταν στέκεσαι στη σκηνή του θεάτρου, πρέπει να έχεις την αίσθηση ότι απευθύνεσαι σε ολόκληρο το σύμπαν και πως, αυτό που λες, όλος ο κόσμος πρέπει να το ακούσει και να αισθανθεί ότι του απευθύνεσαι αποκλειστικά. Το θέατρο είναι παγκόσμια πράξη έτσι κι αλλιώς. Και για κάποιους ξεπερνά τον τρόπο ζωής. Είναι η τέχνη του ζην.

Με ποια κριτήρια επιλέγετε τις συνεργασίες σας;

Είμαι αυστηρός στις συνεργασίες μου αν και ξέρω ότι αυτό πολλές φορές είναι δύσκολο. Είναι αρκετά δύσκολο να βρεις συνεργάτες που να τους διέπει ομαδικό πνεύμα και αγάπη για το συνολικό αποτέλεσμα πέρα από εγωισμούς και ματαιοδοξία. Επίσης η εκτίμηση και η καλλιτεχνική εμπιστοσύνη είναι ένα από τα βασικά κριτήρια επιλογής των συνεργασιών μου.
Σίγουρα όλοι κρινόμαστε εκ του αποτελέσματος και στεναχωριέμαι πραγματικά όταν βλέπω κακές παραστάσεις ή ταινίες, αν και βέβαια πολλές φορές το κριτήριο είναι υποκειμενικό και ίσως με το φίλτρο της δουλειάς μου και στα πλαίσια του τι ορίζουμε ως μη αποδεκτό, έχω άποψη. Μου λένε ότι γίνομαι τελειομανής κάποιες φορές. Εγώ το λέω πειθαρχία που φροντίζω να κρατώ για τον εαυτό μου και τη δουλειά μου.

Ποιους άλλους συγγραφείς θαυμάζετε και θα θέλατε ν’ αναμετρηθείτε με κείμενα τους; Μιλήστε μου για τα προσεχή σας σχέδια

Υπάρχουν πολλοί αξιόλογοι συγγραφείς και δημιουργοί, Έλληνες και Ξένοι. Είμαι στην επεξεργασία του καινούριου έργου για την επόμενη σαιζόν και δεν θα πω τίποτα παραπάνω. Το μόνο που μπορώ να σας αποκαλύψω είναι ότι κρατάμε τον πήχη ψηλά και θα αποτελέσει μια ακόμα πιο δυνατή πρόκληση.

Το Πορτραίτο Του Ντόριαν Γκρέυ” παίζεται κάθε Δευτέρα και Τρίτη στο θέατρο ΒΕΜΠΟ Kαρόλου 18 στο μεταξουργείο.
Τηλέφωνα κρατήσεων 210 3211043
και στο viva.gr

 

© 2016 – 2017, Μιχάλης Βούρκος. All rights reserved. Δεν επιτρέπεται η αντιγραφή χωρίς άδεια από το athensvibe.gr