Στέφανος Γιδάρης: Nαι, έχουμε Έλληνες κωμικούς με ταλέντο.

Athens Vibe

the interview

Ασκείς την τέχνη του stand up, πως και πότε αποφάσισες να ασχοληθείς με αυτό;

Δεν νιώθω ότι ασκώ την τέχνη του stand up. Χρησιμοποιώ ότι πιο κοντά υπάρχει αυτήν την στιγμή σε μια ανοιχτή σκηνή που μπορεί να δεχτεί παραστάσεις με κύριο σκοπό την κωμωδία.Το Stand up από μόνο του δεν είναι τέχνη, κάτι που ισχύει άλλωστε για όλες τις τέχνες αλλά μπορεί να γίνει από τον άνθρωπο που το κάνει. Ξεκίνησα το 2012 σε ένα μικρό φεστιβάλ που έγινε στα Εξάρχεια. Το είδα σε αγγελία και πέρασα και από ακρόαση. Πρωτάκουστο για stand up αλλά διοργανωνόταν από ηθοποιούς. Με έτρωγε από πιο πριν να ανέβω στην σκηνή απλά τότε πήρα την απόφαση. Μετά την παράσταση πήγαμε για φτηνά ποτά σε  μπαράκι στα Εξάρχεια.

Δεδομένου ότι αυτό που κάνεις είναι αν όχι η πιο δύσκολη, μια από τις πιο δύσκολες μορφές τέχνης για τον καλλιτέχνη, θεωρείς ότι υπάρχουν Έλληνες κωμικοί με ικανότητες και ταλέντο;

Πολλοί λένε ότι είναι δύσκολη. Ίσως γιατί  δεν υπάρχει κάποια σχολή για να σε προετοιμάσει αντίστοιχα όπως στις άλλες τέχνες. Ότι και αν προετοιμάσεις στο σπίτι σου το κοινό θα σου δείξει πότε είσαι αστείος.Αλλά είσαι τόσο απορροφημένος στο κείμενο σου που δεν θα τους προσέξεις. Κάνεις μια γκριμάτσα μετά από ένα αποτυχημένο αστείο και το κοινό λύνεται στα γέλια. Ποτέ δεν το κρατάς όπως θα κρατήσεις ένα καλογραμμένο αστείο. Από αυτήν την άποψη ναι έχουμε Έλληνες κωμικούς με ταλέντο στο να γράφουνε αστεία και να τα παρουσιάζουν αντίστοιχα. Υπάρχουν πλέον βραδιές με άφθονο γέλιο.

Στη χώρα μας, τώρα αρχίζει και ανθίζει η όλη φάση με το stand up, υπάρχει κοινό; Υπάρχει θετικό feedback μετά από τις παραστάσεις σας;

Τα δύο τελευταία χρόνια όντως βλέπεις μεγάλο ενδιαφέρον από τον κόσμο. Γίνονται αρκετές παραστάσεις χωρίς πάντα να εξασφαλίζεις γεμάτα μαγαζιά αλλά αυτό δεν αποτρέπει από το να γίνονται  και να διαδίδεστε περισσότερο. Έχουμε κάνει και παραστάσεις στο παρελθόν με 5 άτομα (με το προσωπικό μέσα). Εγώ δεν παίζω τόσο συχνά αλλά ναι όταν παίζω βλέπω κόσμο που πλέον σε έχει δει σε παραπάνω από μια παραστάσεις και σε πλησιάζει λέγοντας κυρίως  θετικά σχόλια. Υπάρχουν άλλοι που στο τέλος μιας παράστασης πίνοντας αρκετά προσπαθούν να ξεχάσουν ότι ανέβηκες στην σκηνή ή ότι σου μίλησαν πριν δουν τι είχες ετοιμάσει εκείνη την βραδιά.Δεν μας πειράζει  αυτό τόσο, γιατί  βοηθάει στην κατανάλωση ποτών που συνήθως ζητάει  το μαγαζί.

Athens Vibe

Μερικές φορές στην τέχνη, όπως γίνεται σχετικά συχνά στο σταντ απ, χρησιμοποιείται μια κάπως πιο, ας πουμε χυδαια γλωσσα, επειδή ο περφορμερ θελει να περάσει κάτι πιο βαθυ μεσα απο κάποιο προσβλητικό αστείο, πιστεύεις πως επηρεάζει αρνητικά κάποιο μερος του κοινού;

Έχουν χιλιοειπωθεί αυτά τα θέματα. Αυτό που αποκαλείς ΄΄χυδαία γλώσσα΄΄ είναι τόσο συνηθισμένο φαινόμενο πια στην καθημερινότητα που μερικες φορές στην καλύτερη  να ακουστεις σαν  παιδάκι δημοτικού σχολείου πριν το μάθημα των θρησκευτικών , τίποτα παραπάνω.Στο παρελθόν είχε κάποια αξία έστω σοκαριστική αυτό σε μια παράσταση για το κοινό που ένιωθε οτι έπαιρνε μέρος σε μια αταξία.Το πιο βαθύ που μπορεί να περάσει ένα αστείο είναι οτι είμαστε θύματα του συμβολικού κόσμου της γλώσσας. Πίσω από ένα καλό αστείο βρίσκεται το τρικ της γλώσσας που αποκαλύπτει το  κενό μιας λέξης ή μιας ολόκληρης ιδεολογίας που αναγκαστικά βασίζεται σε λέξεις και σήματα.Το κοινό θα έπρεπε να επηρεάζετε αρνητικά και μερικές φορές το κάνει όταν  διαισθάνεται οτι έχει καποιον απέναντι του που πάει να καλύψει την αδυναμία  επικοινωνίας του με και καλά ”χυδαία” λόγια μόνο και μόνο για να κερδίσει κάποια γέλια.Είναι απίστευτο τι μπορεί να σε βάλει να κάνεις ή να πεις η πίεση του να είσαι αστείος.Θέλει κότσια να στρέψεις αυτήν την πίεση ενάντια στην εικόνα σου παίζοντας πρώτα  με την  εγγενή χαζομάρα σου παρά να στραφείς στον εύκολο ψευτο ρατσισμο και σεξισμό.Παρόλα αυτά πάντα θα υπάρχουν σκανδαλώδη- ταμπού  θέματα που θα τραβάνε την προσοχή μας και ευτυχώς υπάρχουν κάποιοι που ξέρουν να τα αγγίζουν.

Στις παραστάσεις σου, κάνεις κάτι πολύ διαφορετικό από τους υπόλοιπους κωμικούς. Στηρίζεις το κομμάτι σου στην ένταση και την επικοινωνία, χρησιμοποιώντας έντονα τη γλώσσα του σώματος και το θεατρικό στοιχείο, κάτι που αμέσως σε κάνει ξεχωριστό. Από που πήρες το ερέθισμα για κάτι τέτοιο; Πόσο δύσκολο είναι να καταφέρεις μια τέτοια επικοινωνία;

Δεν είναι κάτι που σκέφτηκα από μόνος μου μια μέρα. Είναι κάτι που είδα να το κάνουν άλλοι πολύ πιο  πετυχημένα (καμία σχέση με εμένα) στο εξωτερικό. Ποτέ δεν έκανα κλασσικό stand up (αν υπάρχει τέτοιο πράγμα) και πάντοτε με ενδιέφερε πως μπορώ να ελευθερωθώ απο την  τυραννία του γραπτού κειμένου. Ακόμα και αν υπάρχει κείμενο θέλω να ακολουθεί αυτό την διάθεση της βραδιάς και όχι το αντίθετο. Αλλά αν αποδυναμώσεις το κείμενο σου τότε πρέπει να δυναμώσεις την παρουσία σου επι σκηνής και πρωτίστως  την σχέση σου με το κοινό. Πάλι χρησιμοποιείς εργαλεία για να το κάνεις αυτό να λειτουργήσει αλλά υπάρχει κατι βασικό που δεν μπορείς να προσποιηθείς. Την απύθμενη λαχτάρα σου να είσαι επι σκηνής. Μια λαχτάρα που τείνει να εμφανίζετε μόνο όταν τα πράγματα δεν πάνε φαινομενικά καλά, όπως το να μην λειτουργεί το αστείο που είχες ποντάρει σαν άσσο στο μανίκι σου .Η κωμωδία που μπορεί να δημιουργηθεί απο κάποιον που λατρεύει να είναι επι σκηνής και ψάχνει με τα μισοτελειωμένα του αστεία και την αστείρευτη του ηλιθιότητα να διασκεδάσει ένα κοινό που πρέπει να τον αγαπήσει για του δώσει και άλλο χρόνο επι σκηνής μπορεί να γίνει  αξέχαστη εμπειρία.Μόνο παραμένοντας ευαίσθητος και ανοιχτός απέναντι στο κοινό και ετοιμάζοντας υλικό που θα μαγειρέψεις μαζί τους μπορεί να πετύχει κάτι τέτοιο. Η παιχνιδιάρικη διάθεση είναι απαραίτητη. Τα άνετα ρούχα βοηθάνε επίσης σε τέτοιες βραδιές.

Πόσο έχει επηρεάσει η τέχνη τη ζωή σου;

Παίρνει και άλλο σίγουρα. Η μουσική ίσως περισσότερο. Πολλά απο όσα σκέφτομαι να κάνω επι σκηνής έρχονται μέσα απο μουσική επιρροή. Τελευταία διαβάζω πολύ φιλοσοφία και ψυχανάλυση. Με έχουν απορροφήσει. Διαβάζω και λίγα πράγματα για το θέατρο και την υποκριτική τέχνη. Που σημαίνει οτι έχω αρκετό ελεύθερο χρόνο.

Και τέλος, τι θα συμβούλευες τους νέους και φιλόδοξους καλλιτέχνες ώστε να φτάσουν σε ένα επίπεδο, να μπορούν να εκφράσουν αυτά που θέλουν, όπως τα θέλουν;

Σιγά μην συμβουλεύσω τους νέους και φιλόδοξους καλλιτέχνες. Και νέοι είναι και φιλόδοξοι ας φάνε τα μούτρα τους στην αρχή. Ειδικά στην αρχή έχεις την τόσο ωραία ευκαιρία να αποτύχεις και να το απολαύσεις. Αν μάθεις αυτό το υπέροχο πράγμα στον ευατό σου, ανοίγεις  δρόμους στην φαντασία σου να έρθει και να παίξει το παιχνίδι της. Πάντα η φαντασία θα μοιράζετε περισσότερο σε κάποιους  τολμηρά τρελούς και η μεγάλη τέχνη ασχολείται  κυρίως με τέτοιες ασυνήθιστες περιπτώσεις. Γιατί να βγώ απο το σπίτι μου και να έρθω να ακούσω έναν λόγο ή  να δω μια σκηνή τόσο συνηθισμένη που θα άκουγα ή θα έβλεπα σε μια καφετέρια με τους  κολλητούς μου; Στο τέλος  μπορεί να συνηδειτοποιήσεις οτι δεν έχεις τίποτα να πεις ή να εκφράσεις, αλλά είναι αυτό το τίποτα που πρέπει να εκφράσεις μέσω της τέχνης. Εμείς θα έρθουμε να δούμε το μαγικό τρόπο που βρήκες να εκφράσεις το τίποτα σου. Σε προειδοποίησα διαβάζω πολυ φιλοσοφία τον τελευταίο καιρό και με πλάγιο τρόπο  έδωσα τελικά συμβουλή.

Συνέντευξη: Νικήτας Κάτσος

© 2016 – 2017, Μιχάλης Βούρκος. All rights reserved. Δεν επιτρέπεται η αντιγραφή χωρίς άδεια από το athensvibe.gr